Peralatan berasaskan teknologi maklumat yang dikenali dan boleh digunakan dalam pembelajaran antara lain:
- e-mel
- tugasan dengan menggunakan web
- permainan komputer
- sistem pengurusan pembelajaran (learning management systems)
- daftar surat menyurat (mailing list)
- papan buletin (bulletin boards)
- multimedia.
1. Email
Pada masa ini, penggunaan e-mel merupakan cara komunikasi yang inovatif dengan pensyarah. Cara penggunaannya dapat dilakukan secara dialog orang-per-orang (one-on-one dialogs) subjek tertentu dan sebahagian besar e-mel untuk penugasan. Penggunaan lain dari e-mel, iaitu "just-in-time-teaching) dapat digambarkan seperti berikut. Berdasarkan apa yang terjadi di kelas, e-mel digunakan untuk menghantar tugasan kepada pensyarah untuk pertemuan seterusnya. Jika penjelasan di kelas kurang jelas pada hal-hal tertentu bagi beberapa atau sebahagian besar pensyarah, tugas tambahan boleh diberikan pada pertemuan yang berikutnya. Jika bahan-bahan yang diajarkan dapat difahami, soalan melalui e-mel dapat difokuskan pada topik baru pada pertemuan seterusnya. Walaupun sederhana, just-in-time email menggambarkan bagaimana teknologi boleh digunakan lebih daripada subsitusi pada cara tradisional komunikasi.
2. Penugasan Web (Web Assignments)
Pengguna dari World Wide Web terbiasa dengan maklumat yang berlebihan dan kemudahan dalam mencari bahan. Dalam persekitaran pendidikan dan latihan sering pengajar memberikan penugasan melalui web, seperti permintaan kepada pensyarah untuk singgah di laman web (website) tertentu dan menjelaskan maklumat yang didapati dalam pembelajaran kelas. Melalui pembelajaran di web ia memberi peluang kepada pengajar menjelaskan sumber bahan pembelajaran sebenar ketika di dalam kelas. Walaupun beberapa pensyarah sudah terbiasa dengan pencarian maklumat pada web, sebahagian lagi masih memerlukan bantuan untuk dapat bekerja secara lebih efektif dan produktif.
Pengguna dari World Wide Web terbiasa dengan maklumat yang berlebihan dan kemudahan dalam mencari bahan. Dalam persekitaran pendidikan dan latihan sering pengajar memberikan penugasan melalui web, seperti permintaan kepada pensyarah untuk singgah di laman web (website) tertentu dan menjelaskan maklumat yang didapati dalam pembelajaran kelas. Melalui pembelajaran di web ia memberi peluang kepada pengajar menjelaskan sumber bahan pembelajaran sebenar ketika di dalam kelas. Walaupun beberapa pensyarah sudah terbiasa dengan pencarian maklumat pada web, sebahagian lagi masih memerlukan bantuan untuk dapat bekerja secara lebih efektif dan produktif.
3. Permainan Komputer dan Simulasi
Penggunaan permainan komputer sangat popular digunakan dalam pembelajaran dinamik. Permainan untuk pembelajaran yang disimulasikan di kelas atau secara on-line banyak terdapat dalam bentuk digital. Beberapa pembelajaran permainan komputer dan simulasi ini sudah mulai dicuba penggunaannya dalam pendidikan ketenteraan dalam mensimulasikan latihan perang, atau latihan kesediaan unit tempur.
4. Perisian Pengelola Pembelajaran.
Untuk memudahkan membuat pelbagai bahan pembelajaran dalam web dikembangkan perisian pengurus pembelajaran yang menyediakan pelbagai kemudahan untuk pengisian bahan, pencatatan data, penilaian, dan membuatan laporan. Dengan peranti ini, pengajar mendapat kemudahan dalam penggunaan dan boleh diintegrasikan kepada perisian pembelajaran yang lain.Dokumen yang ditulis dalam Word, PowerPoint, Excell dan sebagainya, boleh dengan mudah di upload dalam pembelajaran on-line yang boleh diakses oleh pelajar.
5. Pengajaran menggunakan Blog
Blog (blok web) merupakan “barang” baru di dunia internet. Blog merupakan lanjutan dari home page yang bersifat statik. Dalam blog, instruktur dapat menyatakan pandangan, pengalaman, pemerhatian, pendapatnya. Dalam kes ini blog dapat menjadi sebuah jurnal awam, yang membolehkan pembaca untuk memberi komen, yang dapat menjadikan blog sebagai tempat debat awam. Blog dapat digunakan untuk pelbagai tujuan:
(a) Digunakan oleh pensyarah untuk memelihara blog mereka
(b) Instruktur menggunakan blog untuk melaksanakan perbincangan topik tertentu yang memerlukan komen daripada pelajar
(c) Digunakan oleh pelajar untuk membaca dan memberi komen ketika pembelajaran
6. Variasi dari eLearning
Beberapa cara yang paling umum program eLearning diterapkan merangkumi:
• Ruang kelas maya (virtual classroom). Model ruang kelas maya dari eLearning secara terus menerus menjadi sangat popular seiring dengan pembangunan program eLearning. Tujuan dari ruang kelas maya adalah untuk memperbesar struktur dan perkhidmatan yang menyertai program pendidikan formal dari kampus atau pusat pembelajaran kepada peserta belajar / pelajar, dimana mereka berada. Ruang kelas maya adalah untuk pelajar yang mungkin mengambil program pendidikan jarak jauh yang secara keseluruhannya belajar menggunakan on-line, dan mungkin termasuk kuliah berasaskan kampus, di mana pensyarah bergabung dalam pelbagai tempat diluar atau di dalam lokasi kampus, dalam kelas nyata melalui internet. Pada model ruang kelas maya mempunyai tempat untuk penghantaran naskah, untuk kaji semula dan komen, serta penyelesaian untuk tutorial dan pengedaran tugas. Dalam perisian Adobe, peralatan yang umum digunakan untuk mengembangkan ruang kelas maya meliputi: Adobe Acrobat 8, Adobe Acrobat Connect Professional, Adobe Presenter 6, dan Adobe Captive 2.
• Pembelajaran on-line (on-line learning). Model eLearning ini berkisar pada peranti pembelajaran terikat yang dihantar melalui Internet kepada pelajar yang terletak di pelbagai tempat di mana interaksi utama antara pelajar dan mereka yang sudah berpengalaman menggunakan teknologi rangkaian komputer. Sistem pengurusan pembelajaran (learning management systems) bertindak sebagai pangkalan perkhidmatan pembangunan program on-line dimana proses pembelajaran secara keseluruhan dilaksanakan melalui pengantaraan tatap muka digital. Peralatan Adobe yang umum dipakai adalah Flash Profesional, Dreamweaver, Photoshop CS, Illustrator CS, Adobe Premiere Pro, Adobe Contribute dan Adobe Captative 2.
• Pembelajaran Cepat (Rapid eLearning). Ini merupakan respon secara langsung terhadap produk-produk eLearning yang membuat pelajar dan bukan-SME menyumbang dan memasukkan isi pembelajaran multimedia ke dalam sebuah pangkalan pengetahuan. Pembelajaran cepat menggunakan peralatan seperti Adobe Captive 2 dan Adobe Presenter 6 untuk mempercepat masa dalam membuat isi pembelajaran Flash atau elemen multi media portfolio yang boleh digabungkan secara terus ke dalam sebuah dokumen Adobe PDF.
• Pembelajaran dalam talian (Mobile Learning). Mobile learning dikembangkan kerana rangkaian yang sedia ada dan peralatan digital mudah alih seperti komputer riba, PDA, MP3 player, dan telefon kereta. Pembelajaran kereta memberikan peluang untuk menyambung pengalaman pembelajaran informal dengan pengalaman pembelajaran formal seperti yang terjadi pada model ruang kelas maya atau implementasi pembelajaran on-line. Peralatan multimedia yang digunakan seperti Flash Profesional, Flash Media Server, dan Flash Lite
No comments:
Post a Comment